Koszyk

Bezpłatna dostawa od 250zł dla paczek ORLEN oraz darmowy kurier od 300zł.

Zadzwoń  730 005 263

Konto

Chcesz do nas zadzwonić?

Kliknij tu: 730 005 263

Obserwuj nas

 

ćwiczenia na równowagę dla dzieci ćwiczenia na równowagę dla dzieci

Ćwiczenia i zabawki na lepszą równowagę i koordynację dziecka

Współcześnie dzieci większość czasu spędzają siedząc, co nie jest dobre dla zdolności osiągania równowagi i koordynacji. Jeżeli Twoje dziecko ma problem z utrzymaniem prawidłowej postawy lub też sprawia mu trudności nauka huśtania się lub jazdy na rowerze, warto wdrożyć pewne ćwiczenia. Jakie? Podpowiadamy.

Rozwój zmysłu równowagi i koordynacji u dzieci

Równowaga to inaczej zdolność do utrzymania kontrolowanej pozycji lub postawy podczas wykonywania określonego zadania. Z kolei koordynacja ruchowa u dzieci odnosi się do tego, czy potrafią one sprawić, by ich części ciała pracowały w harmonijny i funkcjonalny sposób.

W pierwszym roku życia malucha wszystkie etapy rozwoju motorycznego pomagają doskonalić równowagę. W miarę jak dziecko uczy się trzymać głowę, siadać, raczkować i stać, następuje poprawa koordynacji ruchowej. Dla dzieci nawet przewracanie się jest czymś niezbędnym: malec próbuje utrzymać równowagę, aby uniknąć ponownego upadku.

Większość dzieci uwielbia zabawy ruchowe, zdarza się jednak, że maluch jest niezdarny i niechętnie bierze w nich udział. To powinno zaniepokoić rodziców lub opiekunów, ponieważ słaba koordynacja ruchowa u dziecka przyczynia się do kłopotów emocjonalnych i społecznych małego człowieka.

Koordynacja ruchowa u dzieci – dlaczego jest tak ważna?

Dobrze wykształcone równowaga i koordynacja wpływają na tak różnorodne czynności, jak bieganie, huśtanie się, taniec, a nawet mówienie i czytanie. Mają znaczenie także dla bezpieczeństwa malucha: dzieci z dobrze rozwiniętym zmysłem równowagi są bardziej zwinne i czują się pewniej w swoich ruchach, podczas gdy słaba koordynacja ruchowa u dziecka oznacza, że może ono upaść i doznać obrażeń.

Warto zatem zachęcać pociechę, by wykonywała ćwiczenia na koordynację ruchową dla dzieci. Pomagają one w utrzymaniu prawidłowej postawy i wzmacniają mięśnie głębokie.

Ćwiczenia na równowagę dla dzieci

Chociaż równowaga rozwija się naturalnie, istnieją sposoby, by ją stymulować i wzmacniać. Jeśli i Ty zastanawiasz się, jakie ćwiczenia na równowagę dla dzieci pomogą Twojemu maleństwu, przyjrzyj się poniższym propozycjom.

0 – 12 miesięcy: Rozruszaj dziecko

Tańcz spokojnie z dzieckiem na rękach. Jeśli malec nie potrafi jeszcze utrzymać główki, podczas tańca należy podtrzymywać jego plecy, ramiona i główkę. Ale jak tylko dziecko będzie w stanie utrzymać głowę i plecy, podnieś je na wysokości bioder, bez trzymania górnej części ciała.

Posadź dziecko na swoich kolanach i trzymaj je za ręce. Twoje dziecko będzie mogło bezpiecznie poruszać się w przód i w tył oraz w lewo i w prawo. Aktywność ta stymuluje reakcje potrzebne do utrzymania równowagi.

Większość dzieci uwielbia zabawy ruchowe, zdarza się jednak, że maluch jest niezdarny i niechętnie bierze w nich udział. To powinno zaniepokoić rodziców lub opiekunów, ponieważ słaba koordynacja ruchowa u dziecka przyczynia się do kłopotów emocjonalnych i społecznych małego człowieka.

Od 1 do 3 lat: Witaj, przygodo!

Daj swojemu maluchowi możliwość chodzenia po trawie, piasku lub śniegu. Te nierówne i niestabilne powierzchnie stanowią wielkie wyzwanie dla równowagi. Poza tym, jakie ćwiczenia na równowagę dla dzieci mogłyby sprawić więcej radości?

W domu idealnym pomysłem jest wykorzystanie ścieżki sensorycznej kuchenne zabawy od Ence Pence. To zestaw 5 dysków z różnym wypełnieniem: zatopionych w żywicy soli himalajskiej, ziaren kawy, cynamonu z anyżem, czerwonej fasoli i suszonych pomarańczy. Chodzenie po nich pobudza receptory dotykowe oraz proprioceptywne (czucia głębokiego), poza tym jest świetną zabawą – ścieżkę można pokonywać wielokrotnie w ciągu dnia!

Zachęcaj malucha do kopania piłek. To zmusza do podnoszenia stóp i utrzymywania równowagi. Do bezpiecznych zabaw z piłką polecamy piłkę z dinozaurem Crocodile Creek – lekką piłkę z nadrukiem dinozaura.

muszelki bilibo w różnych kolorach

Wiek od 3 do 5 lat: Nowe wyzwania

Poproś dziecko, aby stanęło na jednej nodze, a drugą postawiło na stołku lub ławce swojego wzrostu. Stołek można zastąpić piłką, na której trudniej utrzymać równowagę. W ćwiczeniu tym wykorzystać można również muszelkę Bilibo z bardzo wytrzymałego polietylenu.

Muszelki Bilibo używać można na różne sposoby: dziecko może się w niej bujać, skakać po niej, kręcić się, przelewać nią wodę i zjeżdżać w niej po śniegu czy trawie. Z kilku takich muszelek powstaje bezpieczny tor, po którym chodząc, trenuje się równowagę. Jeśli nie masz pomysłów, jakie ćwiczenia na równowagę dla dzieci mógłbyś jeszcze wymyślić, muszelki Bilibo podsuną Ci ich tysiące!

To ważne, by dziecko miało okazję, by biegać, tańczyć i huśtać się. Jeżeli zadbasz o sportowy rozwój dziecka, jednym z efektów będzie poprawa koordynacji ruchowej. Dla dzieci świetnymi sportami są jazda na rowerze, jazda na hulajnodze, berek, gra w klasy, jazda na sankach, kąpiele w basenie i balet. Wskazana jest również gimnastyka, zawierająca ćwiczenia na równowagę dla dzieci, jak spacer wzdłuż wyznaczonej linii, chodzenie z woreczkiem gimnastycznym na głowie itd.

Aby ćwiczenia poprawiające równowagę były skuteczne, należy je wykonywać statycznie i w ruchu, z otwartymi i zamkniętymi oczami.

Platforma do balansowania dla dzieci to kolejny przykład atrakcyjnego produktu do zabawy i ćwiczenia równowagi. Taki zestaw może być też nazwany jako tor przeszkód dla zabawy.

kładka do balansowania tor przeszkod

Brak równowagi: kiedy należy się martwić?

Niektóre schorzenia mogą powodować problemy z utrzymaniem równowagi. Sygnałami alarmowymi powinny być powtarzanie się niepokojących objawów (np. układanie w nietypowych pozycjach) i brak postępów typowych dla określonego wieku. Jeśli więc zauważysz, że Twoje dziecko nie nadąża za poszczególnymi etapami rozwoju ruchowego, takimi jak siadanie i raczkowanie w wieku od około 6 do 12 miesięcy lub chodzenie w wieku od około 12 do 18 miesięcy, porozmawiaj z lekarzem.

Ćwiczenia równowagi dla dzieci – kiedy są wskazane?

Najczęściej małym pacjentom z zaburzeniami, np. słabym napięciem mięśniowym lub dyspraksją, zaleca się specjalistyczne ćwiczenia na koordynację ruchową dla dzieci, wykonywane pod okiem fizjoterapeuty. Jednak wiele ćwiczeń, jak przysiady, rzucanie/łapanie piłki, chodzenie po ścieżce sensorycznej, można wykonywać z dzieckiem samodzielnie w domu. Skupiając się na odczuciach płynących z ciała, staje się ono spokojniejsze i z czasem opanowuje coraz bardziej złożone czynności motoryczne.

Zapraszamy też do poczytania innych naszych tekstów, m.in.:

Jakie zabawki sportowe dla dzieci warto kupić?

Jaka maskotka dla noworodka jest najlepsza?

A może interesują Cię zabawki dla 6 miesięcznego dziecka?

Polecamy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Darmowa wysyłka
Darmowa wysyłka

powyżej 250zł

Zwroty
zwroty

przyjmujemy

Wysyłka
wyslka

w ciągu 2 dni

Bezpieczne płatności
bezpieczne płąttności

z Przelewy24